Idag kom Gunn Reports årliga rankning av världens mest prisbelönta reklamkampanjer och reklambyråer. I den digitala kategorin är det idel svenskt i topp. Forsman & Bodenfors och DDB Stockholm delar förstaplatsen, följda av Crispin Borter + Bogusky (som är amerikanska men har sitt Europakontor i Göteborg). 4:a är Farfar - trots att byrån lades ned i april.
Det var just Gunn Report som vi använde för att definiera det svenska digitala reklamundret när vi skapade projektet, men då 2007 års upplaga där 4 av 10 byråer på tio-i-topp-listan kom från Sverige. Nu är alltså det digitala undret ännu mer markant, trots att många av de tidigare nyckelpersonerna har rekryterats till toppbyråer utomlands. I dagens Resumé skriver Fredrik Thambert att svensk reklam "har visat sin styrka gentemot resten av världen" och att DDB Stockholm och F&B "visade vart skåpet ska stå".
Men vad är det för styrka och för skåp? Gunn Report bygger liksom många andra sätt att mäta framgång i reklamvärlden på pristävlingar, där priserna delas ut av jurys bestående av kreatörerna själva. Sambandet mellan dessa interna pristävlingar och varumärkesbyggande och annan nytta för reklamköparna och samhället är inte alls enkelt. En viktig del av vårt projekt är därför att tolka och förstå pristävlingarnas roll för reklambranschen och dess aktörer.
fredag 21 januari 2011
Världsbäst på digital reklam ...
Etiketter:
DDB Stockholm,
digitala undret,
Forsman och Bodenfors,
Gunn Report,
pristävlingar,
reklam
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar