Sidor

tisdag 11 januari 2011

Göteborgs mäktiga reklamgurus?

Ett av mina uppdrag är som projektledare för "Det svenska digitala undret i reklambranschen", ett tvåårigt samarbetsprojekt med Sveriges Kommunikationsbyråer finansierat av KK-stiftelsen. Jag ska, tillsammans med Ann-Sofie Axelsson (här på teknik och samhälle) och Oskar Broberg (ekonomisk historia, GU), förklara varför svenska reklambyråer och kreatörer under det senaste decenniet har varit så exceptionellt framgångsrika i att göra prisbelönt reklam på internet. Projektet ska avslutas under 2011, så det lär bli en hel del om digital reklam på bloggen under våren. Projekthemsidan, för tillfället sorgligt ouppdaterat, hittar ni här.

Det digitala undret uppmärksammades på sätt och vis i söndags i Göteborgspostens årliga lista över de 100 makthavare "som påverkar dig mest". Nummer 72 på listan är Gustav Martner, som är "digitalguru" på Crispin Porter + Bogusky Europe och som inspirerade oss till forskningsprojektet. Ännu högre upp hittar vi två representanter för Forsman & Bodenfors - tillsammans med nyligen nedlagda Farfar den viktigaste byrån för det digitala undret och en av få reklambyråer med "traditionell" bakgrund som tidigt lyckades på nätet. Vd Erik Sollenberg är 69:a och på plats 44 finns nestorn Sven-Olof Bodenfors, som medverkade i vårt vittnesseminarium om Internet, IT-boomen och reklambranschen under andra halvan av 1990-talet.

3 av 100 är inte dåligt för en bransch vars nyckelpersoner sällan uppmärksammas som makthavare. Kan det vara samma "Mad Men-effekt" som fick DN att skriva ett ganska töntigt reportage om DDB Stockholm inför förra årets guldgala? Inte omöjligt, men GP har nog snarare inspirerats av dels Göteborgs strävan att vara ett centrum för allehanda kreativa näringar (som bl.a. har tagit sig uttryck i ADA), dels de ganska exempellösa framgångar som Forsman & Bodenfors har rönt sedan 1990-talet krönt av Crispin Porter + Boguskys spektakulära köp av Daddy i juni 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar