Idre Fjäll drev länge det kontroversiella projektet Tre Toppar, som skulle ha inneburit liftanläggningar på Städjan och omfattande ingrepp i såväl naturreservat som Natura 2000. I mars 2007 bestämde regeringen att projektet inte var lagligt. Idre Fjälls drivkraft var den pågående strukturomvandlingen inom den alpina näringen, som sätter allt större press på mindre skidorter att växa och expandera. Börsnoterade Skistar, med anläggningar i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil, skriver på sin hemsida att det finns skalfördelar "inom såväl inköpssamordning, drift och underhåll, som inom marknadsföring och försäljning" och om behovet av att bygga volym och "skapa kassaflöden för att balansera de ofta omfattande investeringarna i liftar, nedfarter och snösystem". I Bruksvallarna finns det inga liftar. En liten lift vid Walles fjällhotell var i drift fram till 1980-talet, men idag håller fjällbjörkarna på att återta den enda nedfarten. Bruksvallarnas profil är längskidåkning. Ett lågteknologiskt umgänge med naturen på naturens villkor kan man tycka, men även här pågår en teknologisering av fjällen, med juridiska tvister i dess spår.
När jag först kom hit i slutet av 1970-talet dominerades landskapet av turåkare som strävade fram på träskidor, med bambustavar och iklädda bomullsanorakar. Sedan dess har det skett en betydande teknologisering av längdskidåkningen, kombinerat med sportifiering. Sportifiering innebär enligt forskarna Klas Sandell och Johan Arnegård "att instrumentella inslag från tävlingsidrotten vunnit insteg i traditionella friluftsaktiviteter som annars kan karaktäriseras som starkt upplevelsepräglade utan inslag av uttalade tävlingsmoment." Genom sportifiering omvandlas friluftsaktiviteter från ovissa äventyr till sporter med tydliga regler. Sandell och Arnegård beskriver även en process som pågår parallellt med sportifieringen: "idrottsaktiviteternas frigörelse från landskapet". Ett exempel är skidtunneln i Torsby. Eller bandy, som från början spelades på sjöisar men från 2013 kräver inomhushallar för elitserispel. Men visst är termen även relevant för att beskriva längdskidåkningens inordning i en underhållsintensiv och pistmaskinberoende infrastruktur.
Sportifiering brukar påbörjas av utövare, men påskyndas ofta av marknadskrafter och andra intressen - inte minst lokalsamhällen som ser en chans att stärka det lokala varumärket och turistnäringen. I helgen går SM-tävlingarna på fem mil för herrar och tre mil för damer av stapeln här i Bruksvallarna. Under min vistelse här har Funäsdalsfjällen varit värd för flera tävlingar inom mer eller mindre nysportifierade grenar: SM i skicross (sent 90-tal), SM i snöskotercross (också 90-tal?) och VM i skidorientering. Skidorientering blev visserligen tävlingsidrott redan i slutet av 1800-talet, men kämpar nu för ytterligare sportifiering och inkludering i OS-programmet.
Bruksvallarnas konkurrenskraft som längdskidåkningsparadis ligger dels i Nordic Ski Center, ett av världens längsta sammanhängande spårsystem med över 300 kilometer välpistade spår, dels i den tidiga snöläggningen. Under försäsongen vimlar spåren runt Bruksvallarna av svenska och norska klubbar på träningsläger. Det är i Bruksvallarna som den svenska längdeliten brukar ha sitt genrep inför världscuppremiärerna i november. Men den tidiga snön är inte tillräckligt tidig (eller i alla fall pålitlig). I Bruksvallarna investeras nu 15 miljoner kronor under en treårsperiod för att anlägga snökanoner (för att kunna erbjuda snögaranti från 15 oktober), skidstadion, skidskyttestadion och elljusspår. Ett antal nya tekniska lager över landskapet, med andra ord.
Satsningen på längdskidåkning i Bruksvallarna innebär dessutom en teknologisering av landskapet på ett annat och potentiellt mer långtgående sätt. Spårsystemen kostar Funäsdalsfjällen 3 miljoner om året och sedan något år tillbaka krävs ett obligatoriskt spårkort som kostar från 60 kronor per dag till 850 kronor per säsong. Vad obligatoriskt innebär i det här sammanhanget är dock oklart. Det är nämligen inte rättsligt prövat om kommuner, markägare, arrendatorer, skidklubbar eller någon annan verkligen har rätt att ta ut spåravgifter, eller om ett sådant krav strider mot allemansrätten. (Ett ofta citerat fall i Mora gällde bara en laglighetsprövning). Funäsdalsfjällen är inte ensamt - även på klassiska skidorter som Åre, Mora, Östersund och Falun har spåravgifter införts nyligen. Den största motståndaren är Naturvårdsverket, som lutar sig mot skrivelsen i regeringsformen 2 kap.18 § att ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Naturvårdsverket skriver vidare:
För att avgift ska kunna tas ut för tillträde till sådana anläggningar torde också krävas att de erbjuder förhållanden för skidåkning som kräver större investeringar, såsom höga kostnader för exempelvis konstsnötillverkning (som möjliggör en längre skidsäsong än vad fallet är med natursnö). Anläggningar av ovan beskriven art förekommer i allmänhet i anslutning till för tävlings-/elitträningsändamål inrättade ”skidstadionområden” som inte sällan är helt eller delvis inhägnade eller på annat sätt avspärrade för direkt tillträde, vilket i sig talar för att allemansrätten kan anses vara upphävd åtminstone inom det inhägnade/avspärrade området.Längdskidåkning i inhägnade anläggningar sammanfattar detta inläggs tre teman: teknologisering av fjällen, sportifiering och frigörelse från landskap. Men är det en tilltalande utveckling?
Själv njuter jag av välpistade skatingspår i Falun och Bruksvallarna men har aldrig betalat spåravgift. Civil olydnad? Snålhet?
SvaraRadera/ gurra
Civil olydnad betyder att öppet och medvetet bryta mot lag eller myndighetsbeslut. Obligatoriska spåravgifter är varken lag eller myndighetsbeslut och jag skulle gissa att de inte skulle klara en rättslig prövning. I så fall är det du gör inte civil olydnad, däremot kanske att ignorera någon annans egenmäktiga förfarande?
SvaraRaderaDessutom har jag hört rykten om att du faktiskt försökte betala i Falun men inte fick.
Sverker tipsade mig om att han har bloggat om spåravgifter i Sverige:
SvaraRaderahttp://sverkersskidblogg.blogspot.com/2011/01/northug-en-fuskare-ska-vi-ha.html
och i Norge:
http://sverkersskidblogg.blogspot.com/2011/01/har-sverige-en-idrottsminister-och.html
Tack Gustav för en väldigt bra och läsvärd blogg, given i min rss-feed!
SvaraRaderaI dessa tider med nyss avslutade Masters (har ingen aning utifall du är intresserad eller ej), tänkte jag att jag skulle tipsa om ett blogginlägg om golfsportens teknologisering som i fallet med Augusta-banan tar sig uttryck i underjordisk luftkonditionering. Mycket intressant!
http://bldgblog.blogspot.com/2011/04/ground-conditioning.html
Tack Björn! Jag fastnade verkligen för begreppet "terrestrial life-support systems: machines actively and constantly re-formatting the surface of the planet for often fleeting human needs and desires."
SvaraRaderaHej igen!
SvaraRaderaApropå fjällens teknologisering så kunde jag inte låta bli att inte posta även denna här. Hittade nyss och har inte hunnit grunna så mycket på anledningarna till varför man beter sig på detta viset?
http://www.youtube.com/watch?v=32b9m7CeJfQ
Ha ha. Tre spontana försök till förklaring:
SvaraRadera1: Mänskligt övermod i umgänget med naturen - inte minst genom spektakulära skådespel - är en litterär stapelvara åtminstone sedan Ikaros och Prometheus. De ryska soldaterna har alltså ett rikt kulturarv att falla tillbaka på.
2: Nordossetien gränsar till både Georgien och Tjetjenien och det är väl inte alltför långsökt att tolka den här typen av aktioner som en militär maktdemonstration.
3. Att klippet har över en halv miljon views (och kanske att det finns över huvud taget) måste nog förstå i ljuset av en hel uppsättning av "västerländska" stereotyper om ryssar: en militär supermakt på dekis med bristande disciplin och kontroll över de militära styrkorna (jfr Bondfilmen Golden Eye och andra berättelser om spridning av kärnvapen och andra stridsmedel), bristande respekt för ekosystem (jfr Aralsjön), irrationalitet etc.