Sidor

onsdag 2 mars 2011

Digitala reklamundret i GP och på ADA

Pappersversionen av gårdagens Göteborgsposten ägnade mycket utrymme åt vårt forskningsprojekt om det digitala reklamundret - på förstasidan en stor bild på Kokokakas grundare Jimmy Herdberg och i ekonomidelen ett helt uppslag åt intervjuer med Jimmy och mig. Artikeln föranleddes av gårdagskvällens välbesökta träffADA där vi presenterade preliminära resultat för hundratalet reklamare och andra "kreativa" i Göteborg.

Det är en bra artikel, men i en tidningsartikel går det bara att berätta en story och då har GP valt att rubriksätta det som en Göteborgsk framgångssaga. Så kan man förvisso se det, men några kommentarer är på sin plats.

Det digitala reklamundret är framför allt en intern historia för (den globala) reklambranschen: reklamare som delar ut priser till varandra, rekryterar varandra och köper upp varandras företag. Kreativ reklam skapar sannolikt värden både för kunder och för städer, men det är svårt att värdera. Om man ska lyfta fram något specifikt Göteborgskt i det digitala undret så måste det bli framgångssagan Forsman & Bodenfors (under vilkas hägn t.ex. Kokokaka har vuxit upp). Inom digital reklam representerar Forsmans affärsmodell kontinuitet och långsiktiga kundrelationer, snarare än det "fräcka" och kaxigt häftiga som annars ofta är kännetecknet för prisvinnande reklam.

Det är lite ironiskt att en artikel om hur det digitala tar över inte finns tillgänglig i nätversionen. Kanske är det GP-redaktionens hämnd för att Jimmy Herdberg i intervjun säger att:

- Dagstidningen kommer att tappa väldigt mycket. Den enda fördelen är att den är enkel att ta med sig. Det är extremt dyrt att ge ut en tidning varje dag och känns gammaldags. När det gäller dagsfärska nyheter har den inga fördelar.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar